Az idén rendezvényünk fő témájaként a verset
választottuk. Két mesés év után, ami a téma szempontjából már addig is gazdag
segédanyagtárral rendelkezett számunkra, most azért döntöttünk a vers mellett,
mert ezzel kapcsolatban már jóval kevesebb a rendelkezésünkre álló eszköztár,
ezért talán nehezebben is kezdeményezzük a versfeldolgozás bonyodalmait,
szépségeit. Hisszük, hogy a verssel mélyebben is érdemes foglalkozni a
mindennapi munkánk során. Gyerekeink rímeken, ritmusokon nőnek fel gazdag
népköltészetünknek köszönhetően, aztán, ahogy az idő telik jobban és jobban
eltávolodnak a verstől. Bízunk benne, hogy a ma jelenlévők kedvet és bátorságot
kapnak minél színesebben, sokoldalúbban feldolgozni a verseket az osztályukban,
csoportjaikban.
Cseh Katalin gondolatai a
versről nagyon szépen összefoglalják a mondanivalónkat:
"A vers a lélek pancsolása hangban, fényben, ízlelésben,
tapintásban.
A vers önkitárulkozás, önkifejezés, az Én árnyalatinak
fölvillantása.
A vers ünnep a hétköznapokban, képzeletbeli utazás szavak
szárnyán
vagy a csönd fedélzetén.
A vers tükör, melybe ha belenézek (beleolvasok), meglátom
önmagam, és
önmagamban a gyarlóság mellett a magasztosat, vagyis az
örök emberit.
A vers repülés vagy éppen zuhanás: magasság és mélység
érintése.
A vers a vágyak, álmok, benyomások, érzések, érzelmek,
gondolatok kifutópályája.
A vers a szó és a szavakon túli, a szavak mögötti
végtelen és kiszolgáltatott
világ.
A vers áldás és átok, kegyelem és kárhozat, menny és
pokol, az ellentétek
békés egymásba csitulása.
A vers a felnőtt lélek gyermekien tiszta és őszinte
játéka: bújócska az elmúlással…
A vers ajándék, melyet meg kell tanulnunk elfogadni és
befogadni. Ez a
folyamat egyszerre gyötrelmes és gyönyörűséges. A
kisgyermeknek viszont
természetes, mert ő még lénye egészével a versben él,
annak ritmusában, zeneiségében,
szókapcsolataiban. A költészet varázsa nem kívülről hat
rá, hanem
belülről, a lélek határain belül."
Ezzel a szép témával kapcsolatban összesen 38 tanító
kolléga és 31 óvónő 54 szakdolgozattal nevezett be Erdély különböző
településéről. Az idei szimpózium elektronikus kiadványa ezeket a tudományos
munkákat tartalmazza.
Ebben az évben versíró versenyt is hirdettünk Így
rímelünk mi címmel. A tanító kollégák tanítványai összesen 32 verset írtak,
ezeket az alkotásokat iskolánk magyar szakos tanárai zsűrizték, és
kategóriánként I., II. és III díjakat adtak a legjobbaknak.
Köszönjük támogatóinknak az önzetlen segítséget:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.